‘Nee’ zeggen? Tegen Serious Request?

Hoe doen andere ouders dat? Hoe zeggen ze ‘nee’ als hun dochter met een woest, niet per definitie verstandig, maar nobel plan komt? Mij is het niet gelukt.
Wijsteunenseriousrequest-dvhnfoto

Twee jaar geleden begon ze er voor het eerst over, tijdens de uitzending van Serious Request 2011. ‘Dat zou ik ook wel eens willen doen.’

Ik nam het voor kennisgeving aan.

Een jaar later kwam het weer, iets concreter: ‘Volgend jaar doe ik mee!’, zei ze.

Ik dacht: ja schatje, dat zal. En ging over tot de orde van de dag.

Maar een paar maanden geleden zei ze het weer. ‘Dit jaar doe ik mee en ga ik óók 6 dagen vasten. Net als de dj’s in het Glazen Huis.’ En ik mompelde iets over ‘niet verstandig’, ‘lichaam in de groei’ en ‘school’.

Vrienden

Ze hield vol. ‘Ik doe het tóch.’ En ik schutterde nog wat over artsen en diëtisten, want dat dat niet zomaar kon. En dacht: het waait wel over. Niet te veel aandacht aan besteden.

Stom.

Volle koelkast

Want vorige maand was ze nog concreter: ze ging dit doen en of ik wou helpen? En – by the way – ze was ook niet alleen. Er waren nog vier vrienden die mee wilden doen, dus ze konden elkaar steunen. En ze zou het bespreken met haar mentor. Maar kon ik haar helpen met hoe ze aan sponsors moest komen, want dat wist ze niet zo goed.

En ik dacht: als ze dan niet alleen is en al die andere ouders vinden het blijkbaar wel oké, misschien valt het wel mee. Plus: het ís een nobel plan.

Dus ik koos voor de vlucht voorwaarts. Vooruit, maar dan wél met de juiste fruitshakes, want die dj’s hebben er diëtisten achter staan enz. enz. enz.

Ik toog naar de markt en kocht voor een godsvermogen aan kersen, frambozen, appels, grapefruits, druiven, wortelsap, passievrucht, bananen… Het is bijna kerst, dat scheelt. Ik hielp een website bouwen en schreef een persbericht.

Naïef

Beetje naïef. Drie dagen voor de start bleken andere ouders de plannen van hun kinderen wel succesvol te kunnen frustreren. Maar Aske hield vol samen met haar partner-in-crime Daniël. En ik had al ja gezegd.

En nu heeft het Dagblad van het Noorden over haar geschreven én het landelijke Seven Days. Heeft ze in vrijwel alle lokale krantjes gestaan. Kreeg ze al een slordige 300 euro aan donaties – maar ze wil meer natuurlijk! – een ernstig lege maag, een soms wat wankel humeur – doe het maar eens op een lege maag -, een heleboel likes op de speciale Facebookpagina en twee ouders die toch behoorlijk trots zijn.

Maar ik weet nog steeds niet hoe ik ‘nee’ moet zeggen.

Helpen? Hier vind je Askes actieblog en Facebook!

Wijsteunenseriousrequest-dvhn

Plaats een reactie